برنامه‌های رونالدو برای خداحافظی از فوتبال پاداش طلایی برای نقره ناهید کیانی ثبت موقت قرارداد اولمو و بارسلونا قول نکونام به هواداران استقلال نارضایتی گاریدو از عملکرد علی علیپور| دو ساعت بدون گل و پاس گل! نقشه سریع پرسپولیس برای جذب مهرداد محمدی| اگر فسخ قطعی باشد... پنالتی‌های استقلال مقابل ملوان پنالتی نبود| سود بزرگ از اشتباهات داوری تاج فیروز: یک نفر از فدراسیون فوتبال مسئولیت بازی در مشهد را بپذیرد هافبک پی‌اس‌جی در یک قدمی منچستریونایتد گوران اریکسون تسلیم سرطان شد + عکس و ویدیو قطر یا امارات میزبان بازی‌های استقلال در لیگ نخبگان تکذیب ادعای سرمربی تیم ملی برای عدم میزبانی در مشهد | فرماندار مشهد: قلعه‌نویی ادعایی دارد، سند رو کند سپاهان هم بدون ورزشگاه شد! امباپه زیر سایه اندریک دردسر لیورپول برای جذب کوارتسخلیا سیتی در سیطره کهنه‌کار‌ها رامین رضائیان کلید حل مشکلات نکونام گاریدو در بن بست تاکتیکی نیمار به دنبال راهی برای بازگشت به بارسلونا
سرخط خبرها

بومی‌گرایی در بسکتبال| از واقعیت تا فرار رو به جلو

  • کد خبر: ۵۳۲۵۰
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
بومی‌گرایی در بسکتبال| از واقعیت تا فرار رو به جلو
در روز‌های اخیر برخی اصطلاحات و ترکیب واژگان جدید در رسانه‌ها، منجر به خطا‌های آکادمیک در بسکتبال شده است.
گروه ورزش/شهرآرانیوز، این روز‌ها زیاد می‌شنویم «بازیکن بومی»، «بازیکن غیربومی» که در برخی گزارش‌ها سهوی بیان می‌شود، اما برخی عامدانه به این مباحث می‌پردازند، چون کیسۀ‌شان خالی است و نمی‌توانند بازیکن خارجی بگیرند پس روی گزارۀ بومی‌گرایی تأکید دارند.
 
وقتی از مسابقات بسکتبال باشگاه‌های ایران صحبت می‌کنیم دقیقأ باید بدانیم «باشگاه» یعنی چه و وظایف‌اش چیست؟
 
وظیفۀ باشگاه بومی‌گرایی هست و نیست. یعنی نمی‌توانیم برای باشگاه که بازیکن حرفه‌ای، ملی یا خارجی دارد، تعیین تکلیف کنیم و مثلاً بگوییم چرا این تعداد بازیکن را از خارج از استان آوردید و چرا بازیکن بومی ندارید؟
 
باشگاه یا اسپانسر، تعریف خاص خود را دارند و ممکن است بنا بر سیاستگذاری‌های خود با راه‌اندازی آکادمی، در زمینۀ پایه فعالیت کنند، اما در غیر این صورت، تعیین تکلیف برای باشگاه و تعیین جهت آن با نیروی بومی و غیربومی، جائز نیست.
 
تأکید بیش از حد متعارف در این حوزه می‌تواند باشگاه‌هایی را که با وجود بازیکنان خارج از استان یا بازیکنان خارجی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دچار تردید کند که این امر برای بسکتبال ایران خوب نیست.
 
باشگاه خرج می‌کند تا دیده شود یا برند و محصولی را تبلیغ کند و در چرخۀ اقتصاد بازی‌ها، روند پایدار داشته باشد. برخی تیم‌ها اهداف خود را با نتیجه‌گیری مشخص می‌کنند و برخی دیگر ممکن است اهداف طولانی‌مدت‌تر داشته باشند. بار‌ها دیده‌ایم باشگاه‌ها بازیکن ساختند همین‌طور شاهد جابه‌جایی بازیکنان حرفه‌ای بین تیم‌ها بوده‌ایم، اما تأکید فقط روی گزارۀ بومی‌گرایی، با جریان‌های از پیش تعیین شده و فرار‌های رو به جلو، نباید به تعیین تکلیف برای سایر باشگاه منجر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->